Followers

Wednesday, May 16, 2012

Apabila isteri hamil

Ramai para suami yg tak tahu dan tak paham keadaan isteri diorang bila mengandung ni. Maklumlah...time mengandung ni mood dan tahap kesihatan ibu adalah berubah2 (trust me.........been there done that ok!). She can be so moody at a time and freaking happy dalam masa 5 minit selepas itu. Tahap kesihatan pulak...kejap ok..kejap tak ok. Kekadang sihat kekadang sakit. Ada tu ada yang bila malam je demam. Pastu kejap demam kejap ok. Ada yang kuat tido pun ada. Pastu ada gak yang meroyan nak makan itu ini. Pendek kata...macam-macam ada. So kalau para suami yg tak faham dengan keadaan isteri...isteri adalah sentap! Oh...that's not good for the baby. Stress adalah tidak baik untuk kandungan. Aku pernah tanya doc kenapa ibu hamil tak leh nak stress2. Pastu doc cakap...bila kita stress...badan akan mengeluarkan sejenis hormon dan hormon itu dapat melalui placenta or baby sac so kalau hormon stress tu melebihi hormon kehamilan...itu akan mengganggu proses kehamilan dan boleh menyebabkan keguguran. Yeah! It happened to me last time..so statement yg mengatakan ibu hamil tak boleh stress itu adalah benar dan bukan mitos semata-mata.

Pengalamann keguguran akibat stress adalah amat memilukan. Hormon adalah sangat haywire...bleeding non-stop...kena ulang alik ke hospital...bed rest..mc 3 minggu dan sebagainya. Oh...tak mau la cite tentang pengalaman lalu....bak kata orang pengalaman lalu tak perlu dikenang.

Ada terbaca satu artikel menarik...perkara yg suami perlu tahu ketika mengandung...cekidot yaw!

1. Luangkan masa bersama isteri
Mungkin suami terlalu sibuk dengan pekerjaan yang perlu dilakukan. Tetapi mereka perlu berusaha untuk meluangkan masa bersama isteri. Ia kerana pada waktu ini isteri amat-amat memerlukan anda. Dengan hanya berada disamping isteri, ia dapat membantu untuk mengurangkan tekanan yang sedang ditanggung oleh mereka.

Oh! ini adalah benar...bila kita pregnant kan..rasa macam nak duduk bawah ketiak suami je 24 jam. Rasa cam tak nak suami tu pegi mana-mana and duduk je kat sebelah kita. Tapi ni memang melampau la kan. Mau dapat penampau kalau kita request benda ni kat suami kita ya tak. Tapi lagi heaven bila laki kita dok kepit kita bawah ketiak dia takmo bagi lepas...kannnnnnnnn

2. Membantu pemakanan isteri
Seperti yang anda semua tahu, pada waktu ini isteri biasanya akan mengidam. Suami sepatutnya membantu untuk memenuhi kehendak mereka. Selain daripada itu, isteri juga memerlukan makanan yang berkhasiat. Sekiranya suami membelikan mereka yogurt, madu, buah-buahan atau makanan kesihatan yang lain adalah lebih baik.

Ya betul! pompuan peknen ni kehendak dan naluri dia kepada makanan adalah meluap-luap. So Encik Suami...tolonglah faham. Jangan la bila isteri cakap dia nak makan itu ini...u all asyik tanya...tu baby yang nak makan ke mummy yang nak makan tu? tak kisah la sape pun yg nak makan at the end makanan tu sampai kat dalam perut gak. Segala zat makanan ibu pegi gak kat baby. Jadi rerajin la shopping makanan yang berkhasiat untuk wifey anda k. Jangan plak korang para suami yg sibuk nak mengidam...itu sudah lebey!

3. Perlahan
Suami perlu tahu bahawa semasa isteri mereka mengandung, segala pergerakan mereka akan menjadi perlahan. Apabila suami membawa isteri mereka untuk bersiar-siar, berjalanlah dengan perlahan untuk menunjukkan anda memahami situasi isteri anda. Tidak perlu untuk memarahi mereka disebabkan pergerakan mereka yang lambat.

Ya encik abang...sila belajar untuk menjadi slow motion and slow & steady buat sementara waktu. Kalau tak reti nak sabar...tak payah bawak isteri jejalan. Ingat senang nak bawak perut tu kehulu kehilir laju-laju? Sindri mau ingat :P

4. Tidak perlu bertanya, terus lakukan
Semasa isteri anda mengandung, tidak perlulah suami bertanyakan mengenai apa yang perlu dilakukan. Apabila melihat kain banyak tidak dibasuh, terus pergi untuk membasuhnya. Begitu juga terhadap kerja rumah yang lain. Ia adalah ciri seorang suami yang baik.

Tup! sila jadi seorang yg ringan tulang...bukan ringan tangan ya. Building the baby is such a hardwork and rilly tiring so apa kata bantulah isteri anda membuat kerja-kerja rumah. Besar pahala tu bahkan anda akan makin dicintai isteri. Takkan u'ol samggup tengok isteri yang tengah sarat tu tonggang tebalik mengemas. Sian diorang. Nanti apa-apa jadi kat diorang kan susah. Lagi satu jangan la selalu nak buat sepah kat rumah tu ya (bagi suami-suami yang suka menyepahkan rumah..hik2)

5. Belajar
Semasa isteri anda mengandung, mereka akan mengalami perubahan yang besar di dalam aktiviti harian mereka. Suami seharusnya belajar mengenai tanda-tanda seperti ini. Ia akan membuatkan anda lebih bersedia sekiranya isteri anda marah-marah, terlalu sensitif, kuat merajuk dan sebagainya.

Hah! mood isteri adalah haywire...kekadang tetiba suara boleh pitching ke laut...nak sentap sana..sentap sini. So bawak-bawaklah belajar bersabar! Anggap saja suara isteri korang yang tengah marah2 tu umpama irama ditelinga supaya sedap didengari...boleh? hihi

6. Membantu menyiapkan hidangan makan
Sekiranya sebelum ini segala tugasan hanya dilakukan oleh isteri semata-mata untuk memastikan suami mereka kenyang, tidak salah sekiranya semasa isteri mengandung, suami pula melakukan tugasan yang sama.

Apa yang penting...kerjasama! Apa kata sekali sekala tu masak utk isteri pulak...air tangan suami memang terbaik dowh!

7. Membantu menjaga anak yang lain
Ini adalah peluang keemasan untuk suami menghabiskan banyak masa untuk anak mereka. Jangan sesekali melepaskan peluang ini. Ia adalah cara terbaik untuk mengeratkan lagi hubungan anda dan anak.

Masa ni lah you all nak bagi sepenuh perhatian kat anak-anak yang lain sebelum anak yang baru tu lahir...betul tak ;)

8. Membawa isteri ke mana sahaja
Pada waktu ini, sebaiknya jangan biarkan isteri anda memandu seorang diri. Sekiranya anda mempunyai masa, bawalah mereka ke mana sahaja mereka ingin pergi.

Bawalah isteri anda kemana saja...even kalau dia nak ke London sekali pun...over kauuuuu! ahaks

9. Pinjamkan tangan anda pada isteri
Apabila isteri ingin memakan ubat, pinjamkanlah tangan anda untuk pergi mengambil ubat. Kemudian pinjamkan tangan anda untuk pergi ambil air suam di dapur.

yesssss! pinjamkan segala-gala yang anda anda...serah segala...jiwa dan raga...ape aku melalut ni baiiiii???

No comments:

Post a Comment